Featured Post

Friday, April 22, 2016

-සිංහල සිනමාවෙන් සමුගත් තෙවන ඇස.. ඩී.බී.නිහාල්සිංහ -



ආනන්ද විදුහල ඉදිරිපිට විභාග ප්‍රතිඵල බලන්නට පැමිණි කෙසඟ කොලු ගැටයෙකි.ඔහුගේ මුහුණේ ඇත්තේ සතුටකි.හේ එස්.එස්.සී විභාගයෙන් සමත්ය.මේ ආරංචිය ඔහු සිය පියාගේ කණේ තබයි.පියා තම පුතුගේ ජයග්‍රහණය වෙනුවෙන් තෑගි කරන්නෙ මි.මී.16 බොලෙක්ස් වර්ගයේ සිනේ කැමරාවකි.එකී තෙවන ඇස පසුකලෙක ඔහුගේ වෘත්තීය බවට පත්වන්නේ මහා පුදුමාකාර විදියටය.නොඑසේ නම් මෙරට සිටි විශිෂ්ට ගණයේ මාධ්‍යවේදියෙකු වූ ඩී.බී.ධනපාලයන්ට තම පුතුගේ අනාගතය ගැන කල්තියා ඉවක් තිබුණා විය හැක.පුත්‍රයා දියෝන්ගු බඩතුරගේ නිහාල්සිංහ නොහොත් ඩී.බී.නිහාල්සිංහය.

සොබාදහමේ අපූර්වත්වයෙන් අනූන පේරාදෙණිය සරසවියෙන් ආර්ථික විද්‍යා උපාධියක් ලබාගන්නා නිහාල්සිංහයන් සිය පියාගේ මිතුරෙකුගේ මාර්ගයෙන් ඕස්ට්‍රේලියානු රූපවාහිනි සංස්ථාවේ මෙරට කැමරාකරු ලෙස රැකියාව අරඹයි.පසුකලෙක එනම් 1965 දී ඔහු වියට්නාමයෙ ජනමාධ්‍ය ක්ෂේත්‍රයේ රැකියාවක් සඳහා පිටත්ව යයි.යළි මෙරටට පැමිණෙන ඔහු සත්සමුදුර චිත්‍රපටයේ කැමරාකරු ලෙස සම්බන්ධ වන්නෙ සිය පූර්ව අත්දැකීම්ද ඊට එක් කරමිනි.

නිහාල්සිංහයන් සිනමාවට සම්බන්ධ වූයේ වාර්තා චිත්‍රපට හරහාය.ඔහුගේ මුල්ම සිනමා නිර්මාණය ලෙස සැලකෙන්නේ "නැටුම් පටුන"ය.එය ප්‍රවීණ නැටුම් ශිල්පී ශ්‍රී ජයනා පිළිබඳව චිත්‍රපටයකි.වෘතාන්ත චිත්‍රපට ලෙස නිහාල්සිංහයන් තැනූ "නියද රටා","භක්ති,",නිම්නයක හදවත" යන චිත්‍රපට මූලික තැනක් ගනී.1965 කාඩිෆ් පොදු රාජ්‍ය මණ්ඩලීය චිත්‍රපට උළෙලේදී හොඳම කෙටි චිත්‍රපටය ලෙස සම්මාන ලබන්නේ "භක්ති" චිත්‍රපටයය.වයස අවුරුදු 29 ක් තරම් තරුණ වියේදී හේ රජයේ චිත්‍රපට අංශයේ අධ්‍යක්ෂ ධූරයට පත් වන හෙතෙම සිංහල සිනමාව කලාවක් හා කර්මාන්තයක් වශයෙන් දියුණු කරවීමට දැඩි ප්‍රයත්නයක යෙදේ.

වැඩිය ප්‍රසිද්ධ නැතත් ජාතික හැඳුනුම්පතේ ජායාරූපයේ සම්මත ප්‍රමාණය සකස් කිරීමේ ව්‍යාපෘතියේ ඔහු ප්‍රධාන නියමුවෙකි.මි.මී. 35 සම්මත මිනුම ඔහුගේ අදහසක් ලෙස ගත් තීරණයකි.

*********************************************

70 දශකයේ මුල් භාගයේදී ගිනිගහන පේදුරු තුඩුව වෙරළේ ඇටවූ කැමරා ආම්පන්න සමූහයකි.දර්ශන තලයේ කැමරා හා තාක්ෂණ ශිල්පීන් ඊළඟ දර්ශනය රූ ගැන්වීමට යුහුව සූදානම් වෙති.

"ඇක්ෂන්"

අධ්‍යක්ෂවරයාගේ විධානයෙන් රූ ගැන්වීම ඇරඹේ.

"චටාස්"

කාරයක් අසල අව් කණ්නාඩියක් පැලඳි යුවතියක් අව්කණ්නාඩිය ගලවා මැදිවියේ පුද්ගලයෙකුට වැරෙන් කන හරහා පහරක් එල්ල කරයි.ඈ ඔහු දෙස රවා බලමින් සිටිනතුර ඔහු එය නිහඬව විඳ දරාගෙන යාන්තමින් සිනාසී සිය කම්මුල අතගායි.

"මං මෙතන සුමානෙකට හෝදන්නෙ නෑ මිසී."
හේ සිය කම්මුල අතගාමින් පවසයි.

තරුණිය වටෙන් වුත් කාරයට නැඟ එය පණ ගන්වයි.මැදිවියේ තැනැත්තා ඇය පසුපස පැමිණ කාරයේ ඉදිරිපස රෝදයේ හුළං යවයි.
තරුණිය අසලට පැමිණෙන ඔහු දොර් අසලට පාත් වී
"හුළං ගියා නේද ?" අසයි.

"අතට වැලි පොඩ්ඩක් අරං වීසි කරපුවම මහා දළකාර හස්තිරාජයොත් පුංචි ළමයි වගේ දනබිම ගහනව.ඒ වගේ මේ පුංචි පොරොප්පෙ ගලවපු ගමන් මේ විසාල යන්තරෙත් හාන්සි.නිලේ බලල ගහනව කියන්නෙ ඔන්න ඕකටනෙ මිසී."

තරුණිය බියෙන් තැති ගෙනය.

"මෙතැන ඉඳන් ටවුන් එකට හරියටම හැතැම්ප තුනහමාරක් තියෙනව.ඒ අතරතුරේ හුළං ගහන්න තැනක් නෑ.මිසී පයින් යන්න..යනකොට හුළං වදී!ගිහිල්ල මතක ඇතුව මහත්තයට කියන්න මං මතක් කළා කියලා.
ගෝරිං මුදලාලි කියන්න."

ඒ නිහාල්සිංහයන්ගේ ප්‍රථම වෘතාන්ත චිත්‍රපටයේ ප්‍රධාන චරිතයය.ගෝරිං මුදලාලි."වැලිකතර" නම් වූ චිත්‍රපටය මෙරට මෙන්ම දකුණු ආසියාවෙන්ම ප්‍රථම සිනමාස්කෝප් චිත්‍රපටයය.නිහාල්සිංහයන් අදියුරුකම් කළ මෙහි තිර පිටපත තිස්ස අබේසේකරයන්ගෙනි.

නීල් රූපසිංහයන්ගේ "හතර දෙනාම සූරයෝ" 100 වන දිනට පසු දින (71.10.26 දා) මරදාන ගාමිණී හෝල් සිනමාහල තාවකාලිකව වසා දමන ලද්දේ පසුදින තිරගත වීමට නියමිත ශ්‍රී ලංකාවේ ප්‍රථම පුළුල් තිර චිත්‍රපටය වන "වැලිකතර" වෙනුවෙන් සිනමාහල් තිරය ගලවා දමා අති විශාල පුළුල් තිරයක් සවි කිරීමටය.එය සම්පූර්ණයෙන්ම සිදුවූයේ නිහාල්සිංහයන්ගේ තාක්ෂණික උපදෙස් හා විධානයෙනි.

" වැලිකතර, අධ්‍යක්ෂවරයෙක් ලෙස මගේ සිනමා දිවියේ එක්තරා සන්ධිස්ථානයක්.එය මට වගේම ඒ චිත්‍රපටයේ කටයුතු කළ අනික් අයටත් සුවිශේෂී වුණා.තිස්ස අබේසේකරගේ පළමු තිර පිටපත.එතෙක් කොමඩි නළුවෙකු ලෙස රඟපෑ ජෝ අබේවික්‍රම ඇඟට දැනෙන වෙනස්ම රංගනයක් කළේ මේ චිත්‍රපටයේදී.මේ චරිතය ජෝට මම දුන්නම ජෝ මේක රඟපාන්න මුලින් අදිමද කළා.නමුත් ඔහු මගේ අභියෝගය භාර අරං ගෝරිං මුදලාලිගේ චරිතෙට උපරිම සාධාරණය ඉටු කළා.ජෝ ගාමිණී සුසංයෝගය මේ චිත්‍රපටයේ හොඳින් කැපී පෙනුනා." පසු කලෙක සිය නිර්මාණය ගැන නිහාල්සිංහයන් සිය අදහස් පළ කලේ එසේය.

1999 වසරේ ජනාධිපති සම්මානයෙන් පුද ලද "වැලිකතර" චිත්‍රපටය මෙරට එතෙක් මෙතෙක් පහළ වූ හොඳම චිත්‍රපට දහයට ඇතුළත්ය.

ඔහුගේ අනෙක් සිනමා කෘතීන් වන මල්දෙණියේ සිමියොන්හි රඟපෑම වෙනුවෙන් හොඳම නිළිය ලෙස අනෝජා වීරසිංහ සම්මාන ලබන්නේ එකොළොස්වන දිල්ලි ජාත්‍යන්තර චිත්‍රපට උළෙලේදීය." කෙළිමඬල" සරසවි සම්මාන 12කින් පිදුම් ලැබූ අතර "රිදී නිම්නය" සනත් ගුණතිලකයන්ගේ සිනමා දිවියේ සන්ධිස්ථානයකි.දකුණු ආසියාවේ පළමු රූපවාහිනි නාට්‍යය වූ දිමුතු මුතු ටෙලි නාට්‍යය නිහාල්සිංහයන්ගේ අධ්‍යක්ෂණයකි.
1972 සිට 1978 කාලය තුළදී චිත්‍රපට සංස්ථාවේ සභාපතිවරයා ලෙස ඔහු කටයුතු කල අතර 72 දී මිලියන 30 ක් වූ මෙරට ප්‍රේක්ෂක සංඛ්‍යාව මිලියන 74 දක්වා ඉහළ නැග්ගේ නිහාල්සිංහයන්ගේ දස්කම් හේතුවෙනි.

පසුකලෙක රූපවාහිනියේ ආගමනය මත සිනමා කර්මාන්තයේ බිඳ වැටීම සිදුවූ බව කියන මතය හේ තරයේ ප්‍රතික්ෂේප කළේ එය අතාර්කික බව කියමිනි.සිනමා ඇකඩමියක් හා රූපවාහිනි පුහුණු ඇකඩමියක අවශ්‍යතාව හේ තදින් අවධාරණය කළේය.

1995 හෙතෙම මලයාසියාවේ ඇස්ට්‍රෝ ආයතනයේ චිත්‍රපට හා රූපවාහිනි නිෂ්පාදන අංශයේ සාමාන්‍යාධිකාරී ලෙස පත්වන අතර 2003 වසරේදී එහි චිත්‍රපට නිෂ්පාදන අංශයේ විධායක අධ්‍යක්ෂ ලෙස පත්විය.සිය ශාස්ත්‍රපති (එම්.ඒ) උපාධිය හෙතෙම ලබාගන්නේ ඇමෙරිකා එක්සත් ජනපදයේ නෝවිච් විශ්වවිද්‍යාලයෙනි.ඒ "ලාංකීය චිත්‍රපට සංවර්ධනය හා බිඳ වැටීම" නම් ගවේෂණාත්මක නිබන්ධනයටය.

සිනමාවට කළ මෙහෙවර වෙනුවෙන්"කලාකීර්ති" සම්මානයෙන් පුද ලද එතුමන් එක්සත් ජනපදයේ චිත්‍රපට හා රූපවාහිනි ඉංජිනේරුවරුන්ගේ සංගමයේ යාවජීව සම්මානනීය සාමාජිකත්වයෙන් පිදුම් ලැබූවේය.එකී සංගමය 1915 නිවයෝර්ක් නුවර ඇරඹි පැරණිම සිනමා හා රූපවාහිනි සංගමයකි.නිහාල්සිංහයන් එකී සාමජිකත්වයෙන් පුද ලද එකම ශ්‍රී ලාංකිකයා මෙන්ම එකම දකුණු ආසියාතිකයාය.

කැමරාවෙන් ඉදිරියේමෙන්ම කැමරාවෙන් පසුපසද ඔහුහේ ගුරුහුරුකමින් බිහිකළ නමගිය නළු නිලියන්,කැමරාකරුවන්,වේෂ නිරූපණ ශිල්පීන්,තාක්ෂණික ශිල්පීන් බොහෝමයකි.ලෝක සිනමාවට අනුරූපිව මෙරට සිනමාවත් යාවත්කාලීන විය යුතු බව තරයේ ඇදහූ නිහාල්සිංහයන් 77 වන වියේදී දිවිරඟ මඬලින් සමුගන්නා විට චිත්‍රපට කැමරාකරුවෙක්,චිත්‍රපට අදියුරෙක්,රූපවාහිනී අදියුරෙක්,සංස්කරණ ශිල්පියෙක්,අර්ථප්තියෙක්,ගුරුවරයෙක්,පරිපාලන නිලධාරියෙක් යනාදී වශයෙන් විසල් වපසරියක චරිත ගණනාවක් රඟ දක්වා තිබුණි.ඩී.බී.නිහාල්සිංහයනි ඔබට නිවන් සුව.

-නිරා-
නිර්මාල් රණසිංහ
Nirmal Ranasinghe Bmd
23.04.2016

No comments:

Post a Comment